Een webshop is iets gecompliceerder dan een gewone website. Daarom hebben we een extra checklist gemaakt specifiek voor webshops. De algemene website checklist kan je hier vinden.
☐ Ik verkoop producten met een specifieke doelgroep
Op een webshop vormen de producten een van de belangrijkste onderdelen. Een product heeft een specifieke klantengroep nodig waarvoor het bedoeld is. Het is belangrijk dat je webshop in lijn is met de doelgroep. Een webshop voor een nagelstyliste zal volledig anders ingedeeld worden dan een webshop voor garagisten. Breng jouw doelgroep in kaart en probeer in hun hoofd te kijken. Wat vinden zij leuk, wat hebben ze nodig en wat zou hen overtuigen?
☐ Ik doe aan marktonderzoek
Zelfs al heb je het gat in de markt reeds gevonden, toch is het belangrijk om de markt te blijven onderzoeken. Wie zijn jouw concurrenten en hoe profileren zij zich? Wat kan je doen om uniek te zijn ten opzichte van de concurrentie? Hoe staat het met jouw prijs ten opzichte van hen? Als je nieuw bent in de verkoopwereld, kan dit onderzoek je een mooi overzicht geven. Op basis hiervan kan je jouw identiteit meer kracht bijsteken en een correcte prijs vastleggen voor jouw producten.
☐ Ik heb een duidelijke productcatalogus
Bouw aan een goed georganiseerde catalogus met duidelijke categorieën. Jij bent de expert in jouw productcatalogus maar klanten kunnen soms door de bomen het bos niet meer zien. Maak jouw filters, categorieën en zoekfuncties zo toegankelijk mogelijk zodat jouw producten effectief gevonden kunnen worden. Test je catalogus eens met een vriend of kennis die er niets van kent. Op deze manier krijg je de pijnpunten makkelijk in beeld.
Download de volledige checklist hier
Downloaden